Gemeente aansprakelijk stellen

  • Hebt u schade of bent u gewond geraakt door de schuld van de gemeente? Dan kunt u per brief of per e-mail een schadeclaim indienen.
  • Bent u verzekerd, meld de schade dan bij uw eigen verzekeraar. Die regelt het dan verder met de gemeente.
  • Als u niet verzekerd bent, dient u de schadeclaim zelf in.
  • Als de gemeente ook vindt dat zij aansprakelijk is, krijgt u de schade (of een deel daarvan) vergoed.

Zelf een schade melden

Zet in uw schadeclaim de volgende gegevens:

  • Omschrijving van de gebeurtenis (met plaats, datum en tijd).
  • Waarom u de gemeente aansprakelijk stelt.
  • Omschrijving van de schade.
  • Het schadebedrag.
  • Namen van specialisten die uw schade hebben bekeken.
  • Uw naam, adres en telefoonnummer.
  • Het rekeningnummer (IBAN) waarop de gemeente een eventuele schadevergoeding kan storten.

Bewijsstukken die u meestuurt:

  • Bewijs van de opgelopen schade. 
  • Bewijs van het bedrag van de opgelopen schade. Bijvoorbeeld een rekening van de reparatie.
  • Verklaring van wat er gebeurd is en hoe de schade ontstond. Bijvoorbeeld een proces-verbaal van de politie bij een ongeluk.
  • Eventueel een ondertekende getuigenverklaring. 
  • Eventueel foto's. 

De gemeente kan u om aanvullende informatie vragen. Hierover krijgt u binnen 2 weken bericht.