Campagne: brandveiliger gedrag en meer risicobewustwording bij inwoners

Een brand in uw eigen huis heeft enorme impact. We zien gelukkig steeds meer inwoners maatregelen nemen om hun woning brandveiliger te maken. Wist u dat u maar 3 minuten heeft om uw huis te ontvluchten bij brand? 

Risicobewust Harderwijk

In het project ‘Risicobewust Harderwijk’ onderzoekt de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) samen met de gemeente Harderwijk wat voor soort campagnes het beste werken om inwoners bewust te maken van de risico’s op brand. En bewoners te stimuleren om brandveiligheidsmaatregelen te treffen. Daarbij maken ze gebruik van het ‘dashboard brandweer’. Dat systeem rekent uit waar de risico’s relatief groot zijn. De campagnes zijn op die risico’s gebaseerd. Zo kunnen activiteiten heel gericht ingezet worden. 

Succesvolle samenwerking

De activiteiten van het campagneprogramma worden onderzocht en geëvalueerd. Met de opgedane ervaring en kennis kunnen de campagnes in andere gemeenten worden ingezet. Burgemeester Harm-Jan van Schaik: “Deze pilot staat wat mij betreft model voor de andere 21 gemeenten in onze Veiligheidsregio en daarbuiten. Ik juich het enorm toe, omdat het bijdraagt aan meer risicobewustzijn en brandveilig gedrag van onze inwoners. Gelukkig hebben we een zeer professionele brandweer, maar voorkomen is beter dan genezen.”

Vluchtsleutelhanger wordt goed ontvangen 

In een van de campagnes ontvingen ruim 5.000 huishoudens in december en januari een ‘vluchtsleutelhanger’ in de brievenbus. Inwoners werden hiermee gestimuleerd om een vluchtsleutel op een vaste plek op hun vluchtroute te hangen, uit het zicht en bereik van anderen. Zodat ze bij een noodsituatie veilig en op tijd het huis kunnen verlaten. Gedragswetenschapper van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Leonie Webbink, is heel enthousiast over de resultaten: “De vluchtsleutelhanger is met gemiddeld een 8,7 heel hoog gewaardeerd. De campagne heeft eraan bijgedragen dat meer mensen een vluchtsleutel hebben opgehangen. Dat is een enorm mooi resultaat!”

De pilotcampagnes worden tot eind dit jaar ingezet en afgesloten met een onderzoek om te kijken in welke mate het risicobewustzijn en veilig gedrag van inwoners is toegenomen.

Terug naar nieuwsoverzicht