Verlies reisdocument melden
- Meld het verlies van uw paspoort of identiteitskaart zo snel mogelijk bij de gemeente om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan.
- Doe dit voor de aanvraag van een nieuw document.
- U kunt alleen een verlies van uw eigen document of het document van uw minderjarig kind doorgeven.
- Aangifte doen bij de politie is niet verplicht.
- Bent u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland verloren? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse.
Nodig bij uw melding
- Uw DigiD, of die van uw minderjarig kind;
- He documentnummer (als u dit weet);
- De datum wanneer het document voor het laatst is gezien of gebruikt;
- Laatst bekende plaats van het document.
Wat u moet weten
Verlies reisdocument minderjarig kind melden
U kunt naast een verlies van uw eigen reisdocument, ook het verlies van een document van uw minderjarig kind doorgeven. Hiervoor logt u in met het DigiD van uw kind.
Register paspoortsignaleringen
Het is belangrijk om zorgvuldig om te gaan met uw reisdocument. Raakt u binnen 5 jaar ten minste 3 Nederlandse reisdocumenten of identiteitskaarten kwijt zonder overtuigende reden? Dan kunt u in het Register paspoortsignaleringen (RPS) komen te staan. Dit heeft gevolgen voor het aanvragen van een nieuw Nederlands reisdocument.
Na uw melding
U vraagt een nieuw paspoort of identiteitskaart aan bij de gemeente tijdens de openingstijden.
Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug na uw melding? Lever deze dan in bij de gemeente. Uw oude document staat namelijk als vermist geregistreerd, en is niet meer geldig. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar.