Over deze website
Dit is de officiële website van de gemeente Harderwijk. De gemeente Harderwijk is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.
Hebt u suggesties voor verbeteringen? Opmerkingen? Ziet u informatie die niet correct is? Laat ons dat dan weten via info@harderwijk.nl.
Wij gaan met uw bericht aan de slag en laten u weten wat we doen met uw suggesties.
Op de pagina's van harderwijk.nl staan ook links naar andere (niet-commerciële) instellingen en organisaties. De gemeente Harderwijk is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze websites.
- De gemeentelijke website www.harderwijk.nl wordt dagelijks gearchiveerd.
- U kunt dit openbare archief bekijken via harderwijk.archiefweb.eu.
Een toegankelijke, inhoudelijk goede website is waar de gemeente Harderwijk voor staat. Komt u een onderdeel van de site tegen dat u niet kunt openen of zien, dan kunt u contact met ons opnemen via info@harderwijk.nl of via het online contactformulier.
Versie: maart 2019
Gemeente Harderwijk gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw persoonsgegevens. Deze verklaring heeft als doel om inzichtelijk te maken welke persoonsgegevens wij verwerken en waarom dat nodig is.
Waarom verwerken wij uw gegevens?
- De gemeente Harderwijk heeft wettelijke taken en verplichtingen. Om die taken en verplichtingen uit te voeren, is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verzamelen en te gebruiken.
- Als u bijvoorbeeld een paspoort aanvraagt of verhuist naar onze gemeente, dan gebruiken wij daarbij uw persoonsgegevens.
Hoe komen wij aan uw gegevens?
- Meestal geeft u zelf uw gegevens aan ons, omdat wij die nodig hebben om u verder te helpen.
- Daarnaast is in de wet geregeld dat wij in sommige gevallen systemen mogen raadplegen. Bijvoorbeeld de Basisregistratie Personen (BRP) of andere informatiesystemen.
- Wij zullen u altijd uitleggen waarom de gegevens nodig zijn en met wie wij uw gegevens eventueel delen.
Welke gegevens verwerken wij van u?
- Gemeente Harderwijk verwerkt uitsluitend gegevens die nodig zijn om de hiervoor genoemde taken uit te voeren.
- Het gaat dan om gegevens als:
- uw naam
- adres
- woonplaats
- contactgegevens (zoals e-mailadres en telefoonnummer)
- uw burgerservicenummer.
- Soms is het noodzakelijk om ‘bijzondere persoonsgegevens’ te verwerken. Dit zijn persoonsgegevens die privacygevoeliger zijn dan algemene gegevens, zoals uw woonplaats. Deze gegevens verwerken wij uitsluitend als daar een wettelijke verplichting voor is of met uw toestemming.
Gemeente Harderwijk bewaart de verzamelde persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is. In een aantal gevallen moeten uw gegevens langer bewaard worden op grond van de Archiefwet.
Met wie delen wij uw gegevens?
- Soms is het noodzakelijk om persoonsgegevens te delen met derden.
- Wij verstrekken uw gegevens uitsluitend aan andere organisaties als dit nodig is om te voldoen aan een wettelijke verplichting of voor de uitoefening van een overheidstaak.
- Met organisaties die uw gegevens in opdracht van ons verwerken sluiten wij een overeenkomst om te zorgen dat ook zij vertrouwelijk met uw gegevens omgaan.
Welke rechten heeft u als inwoner?
Als inwoner hebt u verschillende rechten:
1. Recht op inzage in gegevens
U kunt ons vragen om inzage in uw persoonsgegevens. U kunt alleen gegevens over uzelf opvragen, niet over anderen. Dit laatste kan alleen als u kunt aantonen dat u gegevens namens iemand opvraagt en daarvoor toestemming hebt verkregen, bijvoorbeeld als het een minderjarige betreft.
2. Recht van aanpassen, aanvullen, beperken, meenemen of verwijderen van de gegevens
Staan in uw dossier niet de juiste gegevens of is het niet compleet? Dan kunnen wij op uw verzoek uw dossier aanpassen, aanvullen of gegevens verwijderen. Dit kan niet altijd. Bijvoorbeeld als er een juridische procedure loopt waarbij die gegevens van belang zijn. Als het niet kan, kunt u nog wel uw eigen verklaring in het dossier laten opnemen. Verder kunnen wij in sommige gevallen uw gegevens (bijvoorbeeld behandelgegevens) afschermen, zodat (tijdelijk) alleen bepaalde mensen deze kunnen zien.
3. Intrekken van uw toestemming
Als u aan ons toestemming hebt verleend om uw persoonsgegevens te mogen verwerken, kunt u deze toestemming ook weer intrekken. U doet dit op dezelfde manier als waarop u toestemming heeft verleend.
4. Bezwaar tegen verwerking gegevens
U kunt bezwaar aantekenen tegen het verwerken van uw persoonsgegevens. U kunt ons dan vragen om uw persoonsgegevens niet meer te gebruiken. Dit kan niet altijd, bijvoorbeeld als wij wettelijk verplicht zijn de gegevens te verwerken. U moet in zo'n geval kunnen aantonen dat de verwerking nadelige gevolgen voor u kan hebben.
Hoe doet u een beroep op deze rechten?
Als u een beroep wilt doen op 1 of meerdere van uw privacyrechten, geldt het volgende:
- U kunt per post een verzoek indienen: ter attentie van de Functionaris Gegevensbescherming, Postbus 149, 3840 AC Harderwijk.
- Een voorbeeldbrief hiervoor is te vinden op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. Vermeld altijd de gemeente waarin u woonachtig bent.
- We behandelen uw verzoek binnen 1 maand. Is uw aanvraag complex? Dan hebben wij hiervoor nog 2 maanden extra.
- Bent u 16 jaar of ouder? Dan kunt u zelf een beroep doen op uw privacyrechten. Bent u tussen de 12 en 16 jaar? Dan kunt u samen met uw wettelijk vertegenwoordiger(s) een beroep doen op uw privacyrechten.
Hoe gaan wij om met gegevensverwerking via cookies?
Bij uw bezoek aan onze website worden uw gegevens vastgelegd (onder andere ip-adres en functionele cookies). Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt om de technische werking van onze website te garanderen.
Met wie kunt u contact opnemen?
Natuurlijk helpen wij u ook graag verder als u vragen, verzoeken of klachten heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens.
- E-mailadres: fg@meerinzicht.nl
- Schriftelijk kan dit via het contactadres van gemeente Harderwijk, ter attentie van de Functionaris Gegevensbescherming (FG), Postbus 149, 3840 AC Harderwijk.
Wij handelen uw verzoek binnen 4 weken af.
Klacht indienen
- Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw vraag of verzoek? U kunt uw klacht per brief sturen, ter attentie van het bestuur van Meerinzicht.
- In de brief geeft u duidelijk aan waarover uw klacht gaat.
- U kunt daarvoor ook gebruik maken van het contactformulier op de website.
- U heeft op grond van de privacywetgeving ook altijd het recht om een klacht in te dienen bij de landelijke privacy-toezichthouder: de Autoriteit Persoonsgegevens.
De gemeente Harderwijk is verantwoordelijk voor de informatie op deze website. We doen ons uiterste best om alle informatie juist en volledig weer te geven.
- Merkt u dat er iets niet klopt? Laat het ons dan weten via info@harderwijk.nl. Dan kunnen we het zo snel mogelijk aanpassen.
- Werkt er iets niet goed? Dan is er misschien een technische storing. Waarschuw ons via info@harderwijk.nl. Bij voorbaat onze excuses voor het ongemak.
- De gemeente Harderwijk hecht veel belang aan de beveiliging van haar systemen. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen blijft het mogelijk dat een zwakke plek in de systemen te vinden is.
- Wanneer u een zwakke plek in één van onze systemen ontdekt, vernemen wij dit graag zo snel mogelijk, zodat wij snel gepaste maatregelen kunnen nemen.
- Door het maken van een melding verklaart u zich als melder akkoord met onderstaande afspraken over Responsible Disclosure en zal gemeente Harderwijk uw melding conform onderstaande afspraken afhandelen.
Wij vragen het volgende van u:
- Mail uw bevindingen naar responsibledisclosure@harderwijk.nl.
- Geef voldoende informatie om het probleem te reproduceren, zodat we het zo snel mogelijk kunnen oplossen. Meestal is het IP-adres of de URL van het getroffen systeem en een omschrijving van de kwetsbaarheid voldoende, maar bij complexere kwetsbaarheden kan meer nodig zijn.
- Wij houden ons aanbevolen voor tips die ons helpen het probleem op te lossen. Beperkt u zich daarbij wel graag tot verifieerbare feitelijkheden die betrekking hebben op de door u geconstateerde kwetsbaarheid en vermijd dat uw advies in feite neerkomt op reclame voor specifieke (beveiligings-)producten.
- Contactgegevens achter te laten zodat we met u in contact kunnen treden om samen te werken aan een veilig resultaat. Laat minimaal één e-mailadres of telefoonnummer achter.
- Dien de melding a.u.b. zo snel mogelijk in na ontdekking van de kwetsbaarheid.
De volgende handelingen zijn niet toegestaan:
- Het plaatsen van malware op onze systemen of op die van anderen.
- Het zogeheten “bruteforcen” van toegang tot systemen, behalve voor zover dat strikt noodzakelijk is om aan te tonen dat de beveiliging op dit vlak ernstig tekort schiet, dat wil zeggen als het buitengewoon eenvoudig is om met openbaar verkrijgbare en goed betaalbare hardware en software een wachtwoord te kraken waarmee het systeem ernstig kan worden gecompromitteerd.
- Het gebruik maken van social engineering, behalve voor zover dat strikt noodzakelijk is om aan te tonen dat medewerkers met toegang tot gevoelige gegevens in het algemeen (ernstig) tekortschieten in hun plicht om daar zorgvuldig mee om te gaan. Dat wil zeggen als het op volkomen legale wijze (dus niet via chantage of iets dergelijks) in het algemeen te eenvoudig is om hen over te halen tot het verstrekken van dergelijke gegevens aan onbevoegden. U dient daarbij alle zorg te betrachten die redelijkerwijs van u verwacht kan worden om de betreffende medewerkers zelf niet te schaden. Uw bevindingen dienen uitsluitend te zijn gericht op het aantonen van kennelijke gebreken in de procedures en werkwijze binnen de gemeente en niet op het schaden van individuele personen die bij de gemeente werkzaam zijn.
- Het openbaar maken of aan derden verstrekken van informatie over het beveiligingsprobleem voordat het is opgelost.
- Het verrichten van handelingen die verder gaan dan wat strikt noodzakelijk is om het beveiligingsprobleem aan te tonen en te melden. In het bijzonder waar het gaat om het verwerken (waaronder het inzien of kopiëren) van vertrouwelijke gegevens waar u door de kwetsbaarheid toegang toe heeft gehad. In plaats van een complete database te kopiëren, kunt u normaliter volstaan met bijvoorbeeld een directory listing. Het wijzigen of verwijderen van gegevens in het systeem is nooit toegestaan.
- Het gebruik maken van technieken waarmee de beschikbaarheid en/of bruikbaarheid van het systeem of services wordt verminderd (DoS-aanvallen).
- Het op wat voor (andere) wijze dan ook misbruik maken van de kwetsbaarheid.
Wat mag u verwachten:
- Indien u aan alle bovenstaande voorwaarden voldoet, zullen wij geen strafrechtelijke aangifte tegen u doen en ook geen civielrechtelijke zaak tegen u aanspannen.
- Als blijkt dat u één van de bovenstaande voorwaarde toch heeft geschonden, kunnen wij alsnog besluiten om gerechtelijke stappen tegen u te ondernemen.
- Wij behandelen een melding vertrouwelijk en delen persoonlijke gegevens van een melder niet zonder diens toestemming met derden, tenzij wij daar volgens de wet of een rechterlijke uitspraak toe verplicht zijn.
- Wij delen de ontvangen melding altijd met de Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD). Zo borgen wij dat gemeenten hun ervaringen op dit vlak met elkaar delen.
- In onderling overleg kunnen we, indien u dit wenst, uw naam vermelden als de ontdekker van de gemelde kwetsbaarheid. In alle andere gevallen blijft u anoniem.
- Wij sturen u binnen 1 werkdag een (automatische) ontvangstbevestiging.
- Wij reageren binnen 5 werkdagen op een melding met een (eerste) beoordeling van de melding en eventueel een verwachte datum voor een oplossing.
- Wij lossen het door u gemelde beveiligingsprobleem zo snel mogelijk op. Daarbij streven we ernaar om u goed op de hoogte te houden van de voortgang en nooit langer dan 90 dagen te doen over het oplossen van het probleem. Wij zijn daarbij vaak wel mede afhankelijk van toeleveranciers.
- In onderling overleg kan worden bepaald of en op welke wijze over het probleem wordt gepubliceerd, nadat het is opgelost.
- Wij kunnen u een bedankje bieden afhankelijk van de aard en omstandigheden. Het moet hierbij wel gaan om een nog onbekend en serieus beveiligingsprobleem.
- Deze website is gemaakt met het open source cms TYPO3.
- Technische realisatie, ontwerp, onderhoud en hosting door OpenGemeenten.