Identiteitskaart (ID-kaart)

  • Een Nederlandse identiteitskaart vraagt u persoonlijk op afspraak aan bij de Stadswinkel.
  • Na 5 werkdagen kunt u de identiteitskaart persoonlijk afhalen op afspraak of laten bezorgen. 
  • Voortaan hebben nieuw aangevraagde identiteitskaarten een inlogfunctie. Na het ophalen van de kaart ontvangt u binnen enkele werkdagen een brief van DigiD met een pincode. Hiermee activeert u de inlogfunctie.
Afspraak maken aanvraag identiteitskaart Afspraak maken ophalen identiteitskaart

Meenemen

  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nu hebt (ook als ze zijn verlopen)
  • 1 kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de eisen
  • Een bankpas of geld. U betaalt de kosten bij de aanvraag

Jonger dan 12 jaar? Neem dan ook mee:

  • Schriftelijke toestemming (pdf, 330 KB) van beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft)
  • Geldig identiteitsbewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft). Dit mag ook een kopie zijn.
  • Het kind en minimaal 1 ouder of verzorger moeten aanwezig zijn bij de aanvraag

Als uw vorige identiteitskaart of paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, neem dan ook het buitenlandse proces-verbaal mee.

Kosten

Soort document Kosten Spoedaanvraag
Identiteitskaart vanaf 18 jaar (10 jaar geldig) € 68,50 € 120,12
Identiteitskaart t/m 17 jaar (5 jaar geldig) € 36,95 € 88,57
Eventuele bezorgkosten (per huishouden) € 5  

  • Vraag de identiteitskaart vóór 14.00 uur aan, dan kunt u de kaart de volgende werkdag na 11.00 uur ophalen.
  • Als u uw oude identiteitskaart of paspoort kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren. 
  • Een spoedaanvraag kost extra geld.
  • Vertrekt u vandaag al? Neem dan contact op met de Marechaussee voor een nooddocument.

  • Meld het verlies van uw identiteitskaart zo snel mogelijk bij de gemeente.
  • Lever uw oude identiteitskaart in bij de gemeente als u deze terugvindt.
  • De oude kaart is niet meer geldig als u een nieuwe hebt (aangevraagd).
  • Doe aangifte bij de politie ter plaatse als u uw identiteitskaart verliest in het buitenland.
  • Is uw identiteitskaart afgegeven na 4 januari 2021? En heeft u de inlogfunctie via DigiD geactiveerd? Dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie laat blokkeren via de DigiD helpdesk.

  • De gemeente Harderwijk werkt samen met Dynasure. Bezorgen kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden en op vliegveld Schiphol.
  • Bezorging kan van maandag t/m zaterdag.
  • Bij een spoedaanvraag is het niet mogelijk om uw identiteitskaart te laten bezorgen.
  • Bekijk het stappenplan met uitleg hoe dit precies werkt op de website van Dynasure of neem telefonisch contact op met Dynasure 0348 462 873.
  • Bij levering van een identiteitskaart voor meerdere gezinsleden (ook kinderen) of huisgenoten, moeten zij allemaal aanwezig zijn op het moment van bezorging.

  • U kunt sinds 1 oktober 2021 niet meer met uw identiteitskaart naar het Verenigd Koninkrijk (VK) reizen.
  • Vanaf 1 oktober 2021 hebt u een geldig paspoort nodig.