Pilot Bruggestraat en evaluatie Strandboulevard

Een van de sleutelprojecten in de visie is het autoluw maken van de Bruggestraat en Boulevard. We willen hiervoor een verkeerscirculatieplan maken, waarin staat hoe we omgaan met verkeer, bereikbaarheid (o.a. calamiteiten en aan- en omwonenden) en toelevering van winkels en horeca. 

We gingen hierover met direct belanghebbenden in gesprek tijdens inloopbijeenkomsten op 3 september en 19 november. Tijdens de eerste bijeenkomst zijn de mogelijkheden, onmogelijkheden, wensen en ideeën voor het autoluw maken van de Bruggestraat en Boulevard opgehaald. Er waren ongeveer 100 mensen aanwezig. De opgehaalde informatie is weergegeven in de onderstaande tekening.

Op de tweede inloopbijeenkomst legden we de aanwezigen 3 varianten voor afsluiting van de Bruggestraat voor en 2 opties voor de aanrijroute naar de Rabbistraat. De terugkoppeling van de voorkeuren en aanvullend opgehaalde informatie delen we hier zo snel mogelijk.

We willen, zoals in de Omgevingsvisie staat, op langere termijn een groter deel van de binnenstad autoluw te maken. In 2024 is hierin de eerste stap gezet: de Grote Oosterwijck, Kleine Oosterwijck en een deel van de Keizerstraat zijn afgesloten voor auto’s.

Het doel van het autoluw maken, is een aantrekkelijke en veilige verbinding tussen Boulevard en Markt. Maar ook een betere leefbaarheid en duurzaamheid door meer ruimte voor voetgangers (inwoners, toeristen en wandelaars) en waar mogelijk fietsers.